Platforma B2B do sprzedaży hurtowej produktów przez Internet

Co to jest platforma B2B?

Co warto wiedzieć przed wyborem platformy do sprzedaży hurtowej?

Materiał ten skierowany jest przede wszystkim do firm, które trudnią się dystrybucją hurtową i chcą rozpocząć sprzedaż produktów w Internecie. Znajdziesz w nim odpowiedzi na pytania:

  • Co to jest platforma B2B i dla kogo jest ten produkt?
  • Jakie są oczekiwane korzyści po skutecznym wdrożeniu platformy B2B?
  • Jakie kluczowe możliwości oferuje platforma B2B? Co oferuje dla klientów biznesowych?
  • Na czym polega integracja systemu handlowo-magazynowego z platformą?
  • Jakiej platformy B2B szukać dla firmy? Gotowej czy dedykowanej?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na wszystkie te pytania, warto wyjaśnić, co rozumiemy poprzez skrót B2B. Pochodzi on z języka angielskiego (od zwrotu “business to business”) i oznacza relację pomiędzy przynajmniej dwoma podmiotami gospodarczymi. Tak więc o modelu sprzedaży B2B mówimy wtedy, kiedy zachodzi ona pomiędzy niezależnymi od siebie firmami.

Natomiast relację pomiędzy firmą a klientem indywidualnym określa się jako B2C – "business to customer". Mówi się wtedy o kanale sprzedaży B2C, gdzie klientem jest użytkownik końcowy, czyli po prostu konsument.

Co to jest platforma B2B? Przekonaj się już teraz i wypróbuj jej możliwości!

Testuj za darmo przez cały miesiąc. Bez zobowiązań i karty kredytowej.

Co to jest platforma B2B i jak wspiera klientów biznesowych?

Platforma B2B to szczególny rodzaj sklepu internetowego – jest to bowiem system sprzedażowy, którego przeznaczeniem jest zdalna sprzedaż produktów i obsługa klientów biznesowych.

Mówiąc inaczej, jest to po prostu indywidualna (czyli wyłącznie Twojej firmy) platforma sprzedaży hurtowej w Internecie. Jej wdrożenie pozwala na transfer całego procesu obsługi klienta do sieci i obsługę zamówień online, przekładając się tym samym na osiąganie lepszych wyników sprzedażowych przy niższych nakładach pracy.

Przeznaczona jest przede wszystkim dla producentów, dystrybutorów oraz hurtowników. Jeżeli zajmujesz się dystrybucją hurtową lub cyklicznym zaopatrzeniem biznesu – platforma B2B to rozwiązanie dla Ciebie.

Jakich korzyści oczekujemy po wdrożeniu platformy sprzedaży B2B?

  • Możliwości sprzedaży 24h/7 dni w tygodniu (możliwość robienia zakupów bez ograniczeń czasowych to czynnik, który najbardziej motywuje do zakupów przez Internet według raportu E-commerce w Polsce 2020).
  • Uproszczenia dostępu do oferty produktowej i samodzielnego składania zamówień przez klientów biznesowych (dzięki platformie B2B klient ma możliwość nieograniczonego przeglądu oferty produktowej i swobodnego wyboru).
  • Prowadzenia sprzedaży bez płacenia prowizji (z którą spotykasz się przy platformach zakupowych).
  • Wzrostu sprzedaży.
  • Usprawnienia procesu obsługi klienta i realizacji zamówienia oraz obniżenia związanych z nimi kosztów.
  • Odciążenia pracowników od powtarzalnych czynności.
  • Czasu na budowanie relacji i pozyskiwanie nowych klientów.
  • Usprawnienia komunikacji z klientami – pomiędzy firmami.
  • Zmniejszenia liczby pomyłek na wszystkich etapach procesu sprzedaży.

Jakie kluczowe możliwości oferuje platforma B2B?

Platformy B2B różnią się od siebie (i od klasycznego sklepu internetowego) oferowanymi możliwościami. Zupełnie inne funkcje może oferować prosta i gotowa platforma handlowa B2B, inne natomiast znajdziesz w dedykowanej platformie zakupowej, a więc takiej, która jest szyta na miarę - ale o tym za chwilę.

Kluczowe funkcje i zalety platformy B2B to, przede wszystkim:

Co to jest platforma B2B? Przekonaj się już teraz i wypróbuj jej możliwości!

Testuj za darmo przez cały miesiąc. Bez zobowiązań i karty kredytowej.

Na czym polega integracja systemu handlowo-magazynowego z platformą B2B?

Jeżeli działasz już jakiś czas na rynku, to zapewne korzystasz z systemu ERP. Odpowiadając na potrzeby procesów biznesowych firm, platforma B2B wymienia dane z tego rodzaju systemami handlowymi.

Jak to wygląda w praktyce? System B2B pobiera z systemu handlowego faktury i płatności, a także informacje o produktach, wraz z cenami, stanami magazynowymi oraz polityką cenową. Integracja nie ogranicza się wyłącznie do pobierania danych. Jest dwustronna, ponieważ z platformy B2B do ERP przekazywane są zamówienia.

Jakie płyną z tego korzyści? Stany magazynowe i ceny w platformie są zawsze aktualne i zgodne z rzeczywistością. Twoi pracownicy nie muszą ręcznie wprowadzać zamówień do platformy ERP firmy. Oszczędzasz czas i minimalizujesz ryzyko pomyłek. Jest to zatem znaczący element automatyzacji procesu sprzedaży, pozwalający na jeszcze sprawniejszą sprzedaż internetową i obsługę zamówień klientów.

Jeżeli nie korzystasz z systemu ERP, to nie ma się czym martwić. Możesz wprowadzić swoje produkty do platformy handlowej ręcznie (jeżeli jest ich niewiele) lub zaimportować z pliku.


Jaką platformę B2B wybrać? Gotową czy dedykowaną?

Skupimy się wyłącznie na tym podziale – rozwiązania gotowe o różnej możliwości dostosowania oraz platformy dedykowane – rozwijane wraz z wizją rozwoju przedsiębiorstwa.

Wybór gotowej platformy jest rozsądnym rozwiązaniem dla małych a nawet średniej wielkości podmiotów, które chcą szybko rozpocząć sprzedaż internetową, nie podnosząc przy tym dużych kosztów na samym początku.

Rozwiązania dedykowane sprawdzają się z kolei w firmach, które są duże, mają niestandardowe procesy biznesowe i potrzeby lub posiadają doświadczenie w systemach sprzedaży hurtowej i chcą rozszerzyć swoje możliwości.

Można też wybrać mix. Co to oznacza? Oferujemy naszym klientom możliwość rozpoczęcia współpracy od produktu gotowego, który dostarczymy w zaledwie kilka dni, a następnie przejście na rozwiązanie dedykowane w późniejszym czasie.

To dobre podejście, ponieważ:

  • nie ponosisz dużych kosztów na start, a nawet jeśli uznasz, że są dużym obciążeniem na ten moment – możesz wybrać wersję miesięcznego abonamentu lub zakup finansowany leasingiem,
  • gotowa platforma pozwala szybkie rozpoczęcie sprzedaży online – na rozwiązanie dedykowane trzeba czekać dłużej,
  • jeżeli jeden dostawca oferuje dwa rozwiązania – proste i dedykowane – masz pewność, że wybierając gotowe będziesz mógł bezpiecznie przejść na wersję dedykowaną bez zakłócania pracy systemu,
  • unikniesz kosztu zmiany dostawcy – jeżeli dostawca oferuje tylko gotowe rozwiązanie, to w przyszłości może okazać się ono niewystarczające, a koszt zmiany dostawcy może okazać się spory.

Platforma hurtowa – lepszy zakup czy wynajem?

Wyjaśnijmy teraz różnice w zakupie i wynajmie. Platformę B2B możesz kupić, zainstalować samodzielnie na swoim serwerze (lub poprosić o to dostawcę) i zająć się opieką nad nią (jeżeli masz potrzebne do tego kompetencje) lub wybrać opcję abonamentu i cały ciężar odpowiedzialności za platformę zostawić po stronie dostawcy.

Jeżeli chcesz porozmawiać o sprzedaży hurtowej w Internecie, możliwościach platformy lub masz inne pytania odnośnie systemów B2B – napisz lub zadzwoń do nas, chętnie pomożemy. A jeżeli chcesz zobaczyć kolejne materiały dotyczące platform B2B, systemów CRM i rozwiązań do zarządzania usługami koniecznie subskrybuj nasz kanał i regularnie odwiedzaj nasze blogi.

Co to jest platforma B2B? Przekonaj się już teraz i wypróbuj jej możliwości!

Testuj za darmo przez cały miesiąc. Bez zobowiązań i karty kredytowej.

Przeczytaj też: