Platforma B2B do sprzedaży hurtowej produktów przez Internet

Co to jest platforma B2B?



Co warto wiedzieć przed wyborem platformy do sprzedaży hurtowej?

Materiał ten skierowany jest przede wszystkim do firm, które trudnią się dystrybucją hurtową i chcą rozpocząć sprzedaż produktów w Internecie. Znajdziesz w nim odpowiedzi na pytania:

  • Co to jest platforma B2B i dla kogo jest ten produkt?
  • Jakie są oczekiwane korzyści po skutecznym wdrożeniu platformy B2B?
  • Jakie kluczowe możliwości oferuje platforma B2B?
  • Na czym polega integracja systemu handlowo-magazynowego z platformą?
  • Jakiej platformy B2B szukać dla firmy? Gotowej czy dedykowanej?



Zanim przejdziemy do odpowiedzi na te pytania, warto wyjaśnić, co rozumiemy poprzez skrót B2B. Pochodzi on z języka angielskiego (od zwrotu “business to business”) i oznacza relację pomiędzy przynajmniej dwoma podmiotami gospodarczymi. Tak więc o modelu sprzedaży B2B mówimy wtedy, kiedy zachodzi ona pomiędzy firmami.

Natomiast relację pomiędzy firmą a klientem indywidualnym określa się jako B2C - business to customer. Mówi się wtedy o kanale sprzedaży B2C, gdzie klientem jest użytkownik końcowy, czyli konsument.


Co to jest platforma B2B i dla kogo jest przeznaczona?

Platforma B2B to platforma internetowa, której przeznaczeniem jest zdalna sprzedaż produktów i obsługa klienta biznesowego.

Inaczej można powiedzieć, że jest to indywidualna (tylko Twojej firmy) platforma do sprzedaży hurtowej w Internecie.

Przeznaczona jest dla producentów, dystrybutorów oraz hurtowników. Jeżeli zajmujesz się dystrybucją hurtową lub cyklicznym zaopatrzeniem biznesu - platforma B2B to rozwiązanie dla Ciebie.


Jakich korzyści oczekujemy po wdrożeniu platformy B2B?

  • możliwości sprzedaży 24h/7 dni w tygodniu (możliwość robienia zakupów bez ograniczeń czasowych to czynnik, który najbardziej motywuje do zakupów przez Internet według raportu E-commerce w Polsce 2020),
  • uproszczenia dostępu do oferty produktowej i samodzielnego składania zamówień przez klientów (ponieważ klienci oczekują możliwości nieograniczonego przeglądu oferty produktowej i swobodnego wyboru),
  • prowadzenia sprzedaży bez płacenia prowizji (z którą spotykasz się przy platformach zakupowych),
  • wzrostu sprzedaży,
  • odciążenia pracowników od powtarzalnych czynności,
  • czasu na budowanie relacji i pozyskiwanie nowych klientów,
  • obniżenia kosztów obsługi klienta,
  • usprawnienia komunikacji z klientami,
  • zmniejszenia liczby pomyłek.



Jakie kluczowe możliwości oferuje platforma B2B?

Platformy B2B różnią się od siebie oferowanymi możliwościami. Zupełnie inne funkcje może oferować system gotowy, a inne dedykowany, czyli szyty na miarę - ale o tym za chwilę.

Kluczowe funkcje platformy B2B to, przede wszystkim:

  • integracja z systemem ERP,
  • nieprzerwany dostęp do atrakcyjnie zaprezentowanej oferty produktowej, często także indywidualnej oferty (np. z różnymi cenami dla wybranych grup kontrahentów),
  • możliwość samodzielnego składania zamówień, ale także zapytań ofertowych i negocjacji cen przez panel klienta,
  • uporządkowana baza kontrahentów wraz z kompletną historią współpracy,
  • automatyczne raporty - wszelkie rankingi produktów, kontrahentów, wartości koszyka,
  • komunikator, który usprawnia przepływ informacji i zachowuje wszystkie ustalenia w systemie,
  • ogłoszenia - funkcja, która pozwala w szybki sposób dotrzeć do klientów lub do pracowników z konkretnymi informacjami,
  • promocje, powiadomienia mailowe, newslettery - grupa funkcji, która przypomina Twoim klientom o ofercie.


Na czym polega integracja systemu handlowo-magazynowego z platformą B2B?

Jeżeli działasz już jakiś czas na rynku, to zapewne korzystasz z programu handlowo-magazynowego. Platforma B2B wymienia dane z tymi systemami.

Jak to wygląda w praktyce? System B2B pobiera z systemu handlowego faktury i płatności, a także informacje o produktach, wraz z cenami i stanami magazynowymi oraz polityką cenową. Integracja nie ogranicza się wyłącznie do pobierania danych. Jest dwustronna, ponieważ z platformy B2B do ERP przekazywane są zamówienia.

Jakie płyną z tego korzyści? Stany magazynowe i ceny w platformie są zawsze aktualne i zgodne z rzeczywistością. Twoi pracownicy nie muszą ręcznie wprowadzać zamówień do systemu ERP. Oszczędzasz czas i minimalizujesz ryzyko pomyłek.

Jeżeli nie korzystasz z systemu ERP, to nie ma się czym martwić. Możesz wprowadzić swoje produkty do platformy B2B ręcznie (jeżeli jest ich niewiele) lub zaimportować z pliku.



Jaką platformę B2B wybrać? Gotową czy dedykowaną? Kupić czy wynająć?

Skupimy się wyłącznie na tym podziale - rozwiązania gotowe o różnej możliwości dostosowania oraz dedykowane - rozwijane wraz z wizją rozwoju przedsiębiorstwa.

Wybór gotowej platformy jest rozsądnym rozwiązaniem dla małych a nawet średniej wielkości podmiotów, które chcą szybko rozpocząć sprzedaż internetową, nie podnosząc przy tym dużych kosztów na samym początku.

Rozwiązania dedykowane sprawdzają się z kolei w firmach, które są duże, mają niestandardowe procesy i potrzeby lub mają doświadczenie w systemach sprzedaży hurtowej i chcą rozszerzyć swoje możliwości.

Można też wybrać mix. Co to oznacza? Oferujemy naszym klientom możliwość rozpoczęcia współpracy od produktu gotowego, który dostarczymy w kilka dni, a następnie przejście na rozwiązanie dedykowane w późniejszym czasie.

To dobre podejście, ponieważ:

  • nie ponosisz dużych kosztów na start, a nawet jeśli uznasz, że są dużym obciążeniem na ten moment - możesz wybrać wersję miesięcznego abonamentu lub zakup finansowany leasingiem,
  • szybko rozpoczynasz sprzedaż online - na rozwiązanie dedykowane trzeba poczekać dłużej,
  • jeżeli jeden dostawca oferuje dwa rozwiązania - proste i dedykowane - masz pewność, że wybierając gotowe będziesz mógł bezpiecznie przejść na wersję dedykowaną bez zakłócania pracy systemu,
  • unikasz kosztu zmiany dostawcy - jeżeli dostawca oferuje tylko gotowe rozwiązanie, to w przyszłości może okazać się ono niewystarczające, a koszt zmiany dostawcy może okazać się spory.

Wyjaśnijmy teraz różnice w zakupie i wynajmie. Możesz system kupić, zainstalować samodzielnie na swoim serwerze (lub poprosić o to dostawcę) i zająć się opieką nad nim (jeżeli masz potrzebne do tego kompetencje) lub wybrać opcję abonamentu i cały ciężar odpowiedzialności za platformę zostawić po stronie dostawcy w zamian za abonament.

Jeżeli chcesz porozmawiać o sprzedaży hurtowej w Internecie, możliwościach platformy lub masz inne pytania odnośnie systemów B2B - napisz lub zadzwoń do nas, chętnie pomożemy. A jeżeli chcesz zobaczyć kolejne materiały dotyczące platform B2B, systemów CRM i rozwiązań do zarządzania usługami koniecznie subskrybuj nasz kanał i regularnie odwiedzaj nasze blogi.