Jak wybrać platformę B2B? Sprawdź, o co zapytać.

Co to jest platforma B2B?

Chcąc odpowiedzieć na pytanie: jak wybrać platformę B2B, musimy na początku wyjaśnić czym, ona jest. System B2B jest systemem informatycznym, który wspiera proces sprzedaży hurtowej w przedsiębiorstwach. Jego główne zadanie to generowanie wzrostu sprzedaży, dzięki m.in. uporządkowaniu i automatyzacji procesu sprzedaży oraz wprowadzeniu samoobsługi klienta biznesowego. Firmy korzystające z systemu B2B odciążają handlowców od powtarzalnych i czasochłonnych czynności. Dzięki temu, handlowcy mogą więcej czasu poświęcić na pozyskiwanie nowych klientów.

Poza tym, platforma do sprzedaży hurtowej jest łącznikiem pomiędzy Twoją firmą a kontrahentami, którzy składają u Ciebie zamówienia. Wszystko dzieje się przez Internet, więc sprzedaż może odbywać się nawet, gdy Twoje biuro jest zamknięte.

Jeżeli szukasz oprogramowania do sprzedaży hurtowej, poniższy artykuł będzie bardzo pomocny, ponieważ wskazuje na co warto zwrócić uwagę stając przed takim wyborem.

Jak wybrać platformę B2B na laptopy i telefony?

Dla kogo platforma B2B?

Gotowe oprogramowanie B2B odnajdzie zastosowanie przede wszystkim w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Jednakże platforma B2B jest przeznaczona nie tylko dla firm, które zajmują się sprzedażą hurtową do sklepów, hurtowni czy sieci handlowych. Sprawdzi się także w przedsiębiorstwach, które prowadzą taką sprzedaż do klienta końcowego o charakterze cyklicznym oraz do podmiotów, które są częścią łańcucha dostaw.

Oprogramowanie B2B znalazło szerokie zastosowanie w takich branżach, jak:

  • Artykuły kosmetyczne,
  • Artykuły oświetleniowe,
  • Elektronika użytkowa,
  • Chemia gospodarcza,
  • Sprzęt i akcesoria rowerowe,
  • Sprzęt sportowy,
  • Elektronarzędzia,
  • Artykuły hydrauliczne i sanitarne,
  • Artykuły elektryczne,
  • Rozwiązania audio i video.

Wybierz najlepszą platformę B2B teraz. Wypróbuj Automico B2B.

Bezpłatne testy przez cały miesiąc. Bez karty kredytowej i zobowiązań.

Problemy, które rozwiązuje platforma B2B

Jak wybrać platformę B2B, aby być z niej zadowolonym? Oprogramowanie musi rozwiązywać problemy przedsiębiorstwa i wspierać jego rozwój. Oto trudności, z którymi najczęściej borykają się klienci zanim rozpoczną pracę z systemem B2B.

  • Kłopotliwy dostęp klientów do oferty - handlowcy muszą samodzielnie informować o indywidualnych cenach i rabatach.

  • Ręczne wprowadzanie zamówień do systemu ERP – marnowanie czasu, występowanie pomyłek i nieporozumień.

  • Trudność z trzymaniem klienta i obsługą kontraktów długoterminowych.

  • Brak spójnego procesu obsługiwania zapytań ofertowych i negocjacji cenowych.

  • Brak możliwości sprawdzenia stanów magazynowych i dostępnych produktów przez klientów.

  • Konieczność samodzielnego informowania klientów o fakturach i rozliczeniach przez brak odpowiedniego programu.

  • Problem w tworzeniu oferty dla klientów końcowych przez brak narzędzia.

B2B a B2C – czym się różnią?

Podczas poszukiwań systemu B2B na pewno spotykasz się z pojęciem platforma B2C. Czym ona jest i czym różni się od platformy B2B?

Systemy B2B (business to business) bardzo często są błędnie mylone z platformami B2C (business to customers). Platformy B2C to nic innego, jak sklepy internetowe, których głównym odbiorcą jest klient detaliczny, natomiast systemy B2B skierowane są do klienta biznesowego. Oto najważniejsze różnice pomiędzy tymi systemami:

B2B:

  • nawiązana relacja firmy z innym przedsiębiorcą,

  • od kilku do kilkuset stałych klientów,

  • wartość zakupu jest wysoka w przeliczeniu na nabywcę,

  • transakcje są powtarzalne, na wynegocjowanych warunkach,

  • terminy płatności są odroczone, a rozliczenie możliwe jest np. w formie kredytu kupieckiego,

  • koszty pozyskania klientów są wysokie, więc chcesz decydować komu udostępniasz ofertę produktową i na jakich warunkach (specjalne cenniki i rabaty).

B2C:

  • relacja firmy z klientami detalicznymi,

  • bardzo duża liczba klientów,

  • wartość zakupu jest niska w przeliczeniu na nabywającego,

  • transakcje są przeważnie pojedyncze, w standardowych cenach i na ogólnych warunkach,

  • rozliczenie następuje w dniu zakupu lub dostawy,

  • koszty pozyskania klientów są niskie.

Jak widać, przeznaczeniem platformy B2B jest samoobsługa klientów biznesowych i musi być ona nastawiona na obniżenie kosztów obsługi stałego klienta. Dzięki temu wysokie koszty pozyskania odbiorcy mają szansę zostać częściowo zrekompensowane. Zautomatyzowanie obsługi klienta biznesowego może się okazać powodem utrzymujących się dla niego niższych cen ze względu na obniżenie kosztów obsługi.

Korzyści z wdrożenia platformy B2B

Poznałeś różnice pomiędzy platformą B2B a B2C, więc czas na przedstawienie korzyści, jakie niesie za sobą wdrożenie platformy. Sprawdź, czy tego właśnie oczekujesz.

Oprócz wspomnianej już wcześniej samoobsługi klienta i odciążenia handlowców od zbierania zamówień, platforma przyspieszy i obniży koszty obsługi klienta biznesowego. Wielkim udogodnieniem jest możliwość samodzielnego składania zamówień przez klientów 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

System pozwala na generowanie i udostępnienie spersonalizowanej oferty kontrahentom, która zawiera atrakcyjne rabaty oraz indywidualne cenniki. System B2B wspiera także handlowca, który pracując w terenie może składać zamówienia w imieniu klienta. Jest to spore udogodnienie, ponieważ pracownik nie musi przepisywać zamówień po spotkaniu, gdyż złoży je bezpośrednio w systemie podczas spotkania. Wpływa to na oszczędność czasu i eliminuje ewentualne pomyłki wynikające z przepisywania danych.

Platforma B2B wpływa także na komunikację między Tobą, pracownikami oraz klientami. Poza wbudowanym komunikatorem, który usprawnia przekazywanie informacji, możesz tworzyć newslettery, zarządzać promocjami, które wyświetlą się na pulpicie klienta oraz wysyłać automatyczne powiadomienia mailowe o realizacji zamówienia.

Ważna jest także personalizacja systemu, ponieważ wpływa na jakość i efektywność pracy. Zarządzanie uprawnieniami wraz z personalizacją pulpitu sprawi, że wyświetlane informacje będą dostosowane do codziennych obowiązków pracownika i nie będzie musiał zaprzątać sobie głowy zbędnymi komunikatami.

Wybierz najlepszą platformę B2B teraz. Wypróbuj Automico B2B.

Bezpłatne testy przez cały miesiąc. Bez karty kredytowej i zobowiązań.

Na co konkretnie zwrócić uwagę przy wyborze platformy B2B?

Decydując się na wynajem lub zakup systemu B2B rozważasz wiele ofert, których porównanie ze sobą graniczy z cudem. Jak sobie z tym poradzić? Oczywiście, jak już wspomnieliśmy - określ, co chcesz osiągnąć poprzez wdrożenie (co jest Twoim celem teraz i jaką masz wizję przyszłości). Zastanów się, jakie problemy chcesz rozwiązać i jakie potrzeby widzisz Ty oraz Twoi pracownicy i klienci.

“Wybierz dostawcę, który nie tylko zapewni szybką instalację, proste wdrożenie oraz aktualizacje, ale także takiego, który wesprze Cię merytorycznie i technicznie. Zwróć uwagę na to, czy dostawca oferuje rozwiązania komplementarne lub dedykowane, które w przyszłości mogą wesprzeć rozwój Twojej firmy w różnych obszarach.”

Marta Kaźmierska, Business Development Manager w firmie Questy

Wielu przedsiębiorców chcąc zautomatyzować dystrybucję hurtową w swojej firmie, rozważa różne oferty od wielu producentów. Ale jak wybrać platformę B2B, aby spełniała wymagania i wyszła naprzeciw oczekiwaniom użytkowników? Należy zwrócić uwagę na wiele czynników. Obecnie rynek oferuje wiele programów - zarówno gotowych, jak i dedykowanych. Uzależnienie wyboru od ceny nie jest dobrym rozwiązaniem, jeżeli nie chcemy ponownie przechodzić przez cały proces. Istotne są możliwości platformy oraz oferta (nie tylko cenowa). Co mamy na myśli? Poniżej spieszymy z wyjaśnieniem.

Jak wybrać platformę B2B? O co zapytać dostawcę?

1. Czy platforma ma narzucone limity?

Najważniejsza sprawa to brak limitów kontrahentów, produktów i zamówień. Dlaczego? W momencie, gdy Twój biznes zacznie się rozwijać, w Twoim systemie najprawdopodobniej pojawi się więcej kontrahentów, produktów oraz zamówień. Wtedy zamiast inwestować środki w dalszy rozwój - zostaniesz obarczony dodatkowymi kosztami wynikającymi z przekroczenia limitów. Jedyną różnicę jaką zaobserwujesz w tej zmianie to wzrost kosztu utrzymania platformy.

2. Czy Twój system będzie często i automatycznie aktualizowany?

Stałe doskonalenie i rozwój oprogramowania ma ogromne znaczenie dla Twojego biznesu. Tylko w ten sposób będziesz w stanie utrzymać przewagę konkurencyjną. Coraz bardziej atrakcyjna platforma ma także znaczenie dla Twoich klientów. Rozwój platformy jest również kluczowy dla zachowania odpowiedniego stanu bezpieczeństwa danych i utrzymania procesu integracji.

3. Czy rozwiązanie jest elastyczne?

Szukając produktu szybkiego we wdrożeniu i łatwego w obsłudze kierujemy się w stronę gotowych platform B2B. Ich minusem jest, niestety, ograniczona elastyczność. Zapytaj dostawcę, jakie elementy rozwiązania możesz dopasować do Twojej firmy. Czy możesz tworzyć własne szablony dokumentów? Jak bardzo możesz zarządzać ofertą produktową? Czy samodzielnie stworzysz role i przypiszesz do nich uprawnienia?

4. Czy dostawca w przyszłości będzie w stanie zaproponować bezproblemowe przejście na dedykowane rozwiązanie?

Wraz z rozwojem firmy ważne jest, aby w przyszłości system nie ograniczał potencjału Twojej firmy. Zanim podejmiesz decyzję, zwróć uwagę na to czy producent oferuje przejście na rozwiązanie dedykowane. W przyszłości zmiana dostawcy, który ogranicza Twoją sprzedaż może wygenerować znaczny koszt.

5. Na jakim serwerze będzie stał Twój system?

W przypadku systemów B2B integracja z magazynem pojawia się bardzo często. Takie połączenie wymaga dedykowanego serwera, który przeznaczony jest wyłącznie dla Twojej platformy. Własny serwer to także jeden z czynników wpływający na poziom bezpieczeństwa Twoich danych.

6. Czy Twoja oferta produktowa będzie prezentowana w atrakcyjny sposób?

Nie można zapomnieć o tym, jak kluczowa jest także atrakcyjna forma prezentacji oferty produktowej, która przyciągnie potencjalnego klienta i przekona do zakupu. Trzy widoki prezentacji produktów, sprawią, że kontrahent będzie mógł poznać Twoją ofertę w wygodny dla niego sposób. O atrakcyjności oferty świadczy także forma prezentacji zdjęć, opisów produktów, specjalnych znaczników, którymi możesz oznaczyć produkty nowe, promocyjne czy polecane.

7. Czy otrzymasz dostęp do wiedzy know-how i bezpłatnego wsparcia?

Wybierz producenta, który po wdrożeniu nie zostawi Cię z platformą samego, ale na każdym etapie korzystania z systemu będzie Cię wspierał. Dobry dostawca zapewni Ci dostęp do know-how, czyli materiałów szkoleniowych, webinarów czy filmów instruktażowych. Ważne jest też, aby zawsze mieć możliwość bezpłatnych konsultacji w razie trudności.

8. Jak szybko zaczniesz sprzedawać online?

Przy wyborze miej na uwadze także czas przeprowadzenia wdrożenia. Pamiętaj o tym, aby zakup platformy B2B nie wstrzymał pracy Twojego przedsiębiorstwa na kilka tygodni czy miesięcy, ale żeby wdrożenie poszło bardzo sprawnie.

9. O co jeszcze warto zapytać? Doświadczenie i integracje z ERP

“Nie możesz pozwolić, aby Twoja firma stała się poligonem doświadczalnym dla dostawcy oprogramowania. Upewnij się, że ma za sobą wiele wdrożeń oraz synchronizacji z Twoim systemem handlowo-magazynowym.”

Marta Kaźmierska, Business Development Manager w firmie Questy

Wybierz najlepszą platformę B2B teraz. Wypróbuj Automico B2B.

Bezpłatne testy przez cały miesiąc. Bez karty kredytowej i zobowiązań.

Najważniejsze funkcje platformy B2B

Wiesz już na co zwrócić uwagę jeżeli chodzi o ofertę, a jakie funkcjonalności przydadzą się najbardziej? Nie w sposób wymienić wszystkich funkcji dostępnych w oprogramowaniu B2B. Zastanawiając się, jak wybrać platformę B2B, aby spełniała wymagania i odpowiadała na potrzeby, warto skupić się na kilku najważniejszych a zarazem podstawowych funkcjach, które usprawnią pracę w firmie.

1. Integracja z programem handlowym

Niezbędna funkcja w systemie B2B. Zapewnia dwustronną wymianę danych pomiędzy systemem B2B a programem magazynowym. Pobieranie i aktualizowanie danych odbywa się automatycznie. Twoi handlowcy odciążeni są od powtarzalnych, monotonnych i generującyh pomyłki czynności takich jak np. przepisywanie danych do programu handlowo-magzynowego.

Jak wybrać platformę B2B - zintegrowaną z ERP.

2. Spersonalizowana oferta produktowa

Prezentacja oferty produktowej ma bardzo duże znaczenie. Twoja oferta powinna być zaprezentowana w atrakcyjny sposób. Zapewnij klientom przejrzystość podczas przeglądania produktów. Wygodne wyszukiwanie produktów oraz możliwość szybkiego przełączania widoku oferty ułatwi klientom posługiwanie się oprogramowaniem B2B.

Jak wybrać platformę B2B - atrakcyjnie prezentującą ofertę.

3. Pulpit klienta

Panel klienta to zbiór najważniejszych informacji, które chcesz przekazać klientowi od razu po zalogowaniu. To Ty decydujesz o tym, co zobaczy. Możesz wyświetlić np. baner z aktualną promocją, dodatkowe ogłoszenia, listę polecanych produktów, listę nieopłaconych faktur czy zapytań ofertowych.

Jak wybrać platformę B2B - z panelem klienta.

4. Zamówienia hurtowe

Obsługa zamówień jest jedną z podstawowych możliwości platformy B2B. Natomiast łatwość składania nowych i ponownych zamówień przez klienta czy ich akceptacji po stronie handlowca to inna kwestia. System B2B powinien umożliwiać szybkie składanie i ponawianie zamówień hurtowych. Prosta obsługa i poruszanie się po systemie ma kluczowe znaczenie dla klienta. Udogodnieniem jest także inteligentny koszyk produktów, który umożliwia zapamiętanie zakupów nawet po opuszczeniu strony i korzystaniu z innego urządzenia (telefonu, laptopa).

Jak wybrać platformę B2B - pozwlającą szybko zamawiać.

5. Zarządzanie uprawnieniami

Jest to jedna z najbardziej kluczowych funkcji w platformach B2B. Zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo, ponieważ możesz sam zdecydować do jakich informacji mają dostęp Twoi pracownicy. Możesz również wyłączyć funkcjonalności, które obecnie nie są potrzebne. Dzięki temu korzystanie z systemu będzie o wiele wygodniejsze.

Jak wybrać platformę B2B - z zarządzaniem uprawnieniami.

6. Zapytania ofertowe i negocjacje cen

Możliwość składania zapytań ofertowych i negocjacji cen jest jedną z właściwości skutecznego systemu B2B. Składanie zapytań w dogodnej dla klienta porze, bez angażowania pracowników jest dużym ułatwieniem. Tym bardziej, że wszystkie ustalenia zostają w systemie. Negocjacje są dużo prostsze i sprawniejsze. Handlowiec w szybki sposób może odrzucić lub przyjąć ofertę, a także sprawnie wygenerować zamówienie w imieniu tego kontrahenta.

Jak wybrać platformę B2B - pozwlającą składać zapytania ofertowe.

7. Panel handlowca i administratora

Dedykowany panel do roli użytkownika jest nieocenionym wsparciem pracowników. Proste kartoteki kontrahentów, dostęp do raportów, łatwa obsługa zamówień oraz zapytań ofertowych to pomocne udogodnienie w ich pracy. Zautomatyzowany panel handlowca ułatwia i przyspiesza pracę. Jest to też niezbędne źródło informacji o współpracy z kontrahentami.

Jak wybrać platformę B2B - z panelem handlowca.

Podsumowując...

Wybór platformy B2B to trudne zadanie nawet dla doświadczonego specjalisty. Twój wybór nie powinien ograniczać się do ceny. Pamiętaj, że oprócz danej funkcjonalności dostawca powinien zaoferować Ci znacznie więcej: brak limitów ograniczających Twój potencjał, częste aktualizacje, elastyczność, możliwość przejścia na dedykowane rozwiązanie, własny serwer, atrakcyjny sposób prezentacji Twojej oferty produktowej, dostęp do materiałów know-how i wsparcia.

Co jeszcze ma znaczenie?

Doświadczenie i sprawdzone integracje z programami handlowo-magazynowymi.

Zacznij od zdefiniowania celów, jakie chcesz osiągnąć decydując się na wdrożenie systemu B2B. Upewnij się, że dostawca jest w stanie odpowiedzieć na Twoje potrzeby i wesprzeć Cię w pierwszych krokach.

Jeżeli chcesz porozmawiać o wdrożeniu systemu B2B - skontaktuj się z nami lub wypróbuj bezpłatne demo. Sprawdź, jak wygląda platforma B2B oczami Twojego klienta.

Wybierz najlepszą platformę B2B teraz. Wypróbuj Automico B2B.

Bezpłatne testy przez cały miesiąc. Bez karty kredytowej i zobowiązań.

Informacje

  • O nas
  • Kontakt
  • Konsultacja online
  • Bezpieczeństwo
  • Klienci
  • Case Studies
  • Finansowanie
  • Dofinansowania
  • FAQ
  • RODO
  • Dla partnera

Na początek

Wiedza o B2B

Integracje