Sektor B2B i sprzedaż internetowa – jak to działa?

Zastanawiasz się co to sektor B2B, a może chcesz rozpocząć działalność w tym obszarze? A może działasz już w tym segmencie i szukasz usprawnień swojej pracy lub po prostu zastanawiasz się nad dokładną charakterystyką pojęcia B2B? Jeśli odpowiedziałeś chociaż na jedno pytanie twierdząco – to zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem!

Czym jest sektor B2B?

Określenie sektor B2B wywodzi się z języka angielskiego i jest pochodną frazy business-to-business. W skład tego sektora wchodzą przedsiębiorstwa realizujące sprzedaż B2B - zawierające transakcje z innymi podmiotami gospodarczymi. Tego rodzaju proces sprzedaży może odbywać się w tradycyjnej, stacjonarnej formie, ale coraz częstszym rozwiązaniem jest przenoszenie prowadzonej aktywności do Internetu. Wiele współczesnych firm z sektora B2B inwestuje już w sprzedaż internetową i poszukuje rozwiązań usprawniających to działanie. Ten obszar dzieli się na rynki horyzontalne, czyli wielobranżowe oraz rynki wertykalne, które dotyczą jednego sektora lub branży.

Działaj lepiej w sektorze B2B. Wypróbuj nowoczesny system sprzedaży B2B.

Testuj przez cały miesiąc za darmo! Bez karty kredytowej i zobowiązań.

Sektor B2B a B2C – czym się różnią?

Sprzedaż, którą charakteryzuje się sektor B2B, różni się zdecydowanie od sprzedaży B2C, czyli prowadzonej z klientem indywidualnym. Podstawowe różnice to:

  • koszt pozyskania nowych klientów – wyższy w przypadku B2B,
  • liczba zamówień – mniejsza w działalności B2B,
  • wartość pojedynczych zakupów – większa w sektorze B2B.

Te i inne różnice prowadzą do wniosku, że każda firma powinna dobierać narzędzia do realizacji obsługi klienta, a następnie sprzedaży towarów w oparciu o sektor, w którym na co dzień działa, a także indywidualny model sprzedaży.

Narzędzia sprzedaży – B2B vs. B2C

B2B

Najbardziej podstawowymi narzędziami sprzedaży hurtowej, która realizowana jest pomiędzy firmami są katalogi produktów. Mogą występować zarówno przy sprzedaży online, jak i tej tradycyjnej. Ich wadą może być to, że często wymagają jeszcze bezpośredniego kontaktu z handlowcami. Sektor B2B rozrasta się jednak w błyskawicznym tempie, a efektem tego są nowo powstające, innowacyjne rozwiązania i kanały sprzedaży, które pozwalają na automatyzację zawierania transakcji pomiędzy podmiotami gospodarczymi. Ma to zastosowanie w przypadku rynku wertykalnego, jak również rynku horyzontalnego.

B2C

Transakcje zawierane pomiędzy podmiotami działalności gospodarczej, a osobami fizycznymi (czyli z ang. business to consumer) posiadają nieco inny schemat. W relacjach przedsiębiorstw z indywidualnymi klientami wykorzystuje się najczęściej narzędzia sprzedaży internetowej lub bezpośredniej. Pośród tych najbardziej popularnych można wymienić aukcje internetowe na różnych serwisach (np. Allegro), komisy internetowe, czy własne platformy e-commerce. Poza działaniami internetowymi stosuje się również akwizycję, transakcje sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych, jak również inne formy handlu bezpośredniego.

Działaj lepiej w sektorze B2B. Wypróbuj nowoczesny system sprzedaży B2B.

Testuj przez cały miesiąc za darmo! Bez karty kredytowej i zobowiązań.

Automatyzacja sprzedaży online B2B

Jeśli Twoja firma chce sprawnie i skutecznie rozszerzyć swoją działalność i przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów potrzebna jest jej profesjonalna platforma hurtowa, która umożliwia sprzedaż produktów 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Takie narzędzie do automatyzacji sprzedaży to pierwszy krok do poprawy jakości pracy handlowców, a także wzrost zadowolenia kontrahentów. Zautomatyzowana platforma zakupowa umożliwia składanie zapytań ofertowych i zamówień hurtowych przez klientów, a także zapewnia dostęp do faktur i rozliczeń, pobieranych z programu handlowego. Wszystko to wpływa na komfort zawierania transakcji w sektorze B2B, a także ułatwia monitorowanie procesu realizacji zamówień. Współpraca między podmiotami gospodarczymi odbywa się często na podstawie długoterminowych kontraktów. W związku z powyższym, ogromną zaletą informatycznego systemu B2B jest możliwość obsługi umów, które sprawiają, że można składać zamówienia bezpośrednio z poziomu kontraktu.

Sektor B2B i sprzedaż internetowa - jak to działa.

Automatyzacja sprzedaży online B2B

Wyżej wymienione narzędzia sprzedaży ograniczają liczbę zbędnych kontaktów. W efekcie oszczędzasz czas i uwagę swoich pracowników. Proces składania zamówień staje się szybszy i bardziej zautomatyzowany, a oni mogą zająć się nawiązywaniem kontaktów z nowymi potencjalnymi klientami.

Mimo wszystko, nie będzie możliwe zredukowanie kontaktów z klientami do zera. Dlatego system B2B pozwala na wysyłanie newsletterów, ogłoszeń i tworzenie promocji, które klienci zobaczą po zalogowaniu się do swojego panelu. Dostępny jest również komunikator, który umożliwia wysyłanie wiadomości do współpracowników, ale także do partnerów biznesowych. Do zalet zalicza się również możliwość dodawania załączników oraz tworzenie konwersacji grupowych.

Traktuj swoich klientów wyjątkowo

Z myślą o stałych i bardziej wymagających klientach system B2B umożliwia tworzenie spersonalizowanej oferty dla każdego kontrahenta. Dzięki integracji z programami magazynowo–handlowymi Twoi klienci mogą zobaczyć indywidualne cenniki i specjalne rabaty. W ten sam sposób możesz przyznawać również rabaty na pojedyncze produkty lub grupy produktów.

Sektor B2B i sprzedaż internetowa - platforma B2B.

Sektor B2B - podsumowanie

Handlowcy, którzy obsługują Twoich partnerów biznesowych, potrzebują wsparcia w kluczowych obszarach ich pracy. Jeśli pozbawisz ich konieczności wykonywania powtarzalnych i monotonnych czynności, mogą stać się bardziej produktywni. Dzięki platformie B2B część tych działań wykona za nich system, przez co będą mogli poświęcić więcej czasu na budowanie relacji z klientami i profesjonalną ich obsługę. Przyczyni się to do rozwoju Twojej firmy, która będzie sukcesywnie dążyć do stanie się liderem branży. Zyskasz Ty, Twoi handlowcy, a także klienci.

Jeśli chcesz poznać więcej praktycznych szczegółów o platformie B2B i planujesz wdrożyć takie rozwiązanie w Twojej firmie – zapraszamy do kontaktu. Chętnie wyjaśnimy wszystkie Twoje wątpliwości i doradzimy w sprawie wdrożenia skutecznego kanału sprzedaży B2B.

Polecamy również:

Działaj lepiej w sektorze B2B. Wypróbuj nowoczesny system sprzedaży B2B.

Testuj przez cały miesiąc za darmo! Bez karty kredytowej i zobowiązań.

Informacje

  • O nas
  • Kontakt
  • Konsultacja online
  • Bezpieczeństwo
  • Klienci
  • Case Studies
  • Finansowanie
  • Dofinansowania
  • FAQ
  • RODO
  • Dla partnera

Na początek

Wiedza o B2B

Integracje