Jak przekonać klienta B2B do systemu?
Wykorzystanie platformy B2B do sprzedaży hurtowej to zwiększenie obrotów, sprawniejsza obsługa klienta i skrócenie czasu realizacji zamówienia. A przede wszystkim prężny rozwój firmy sprzedającej poprzez system dla biznesu. Ale trzeba spełnić jeden podstawowy warunek – należy udostępnić platformę kontrahentom, którzy będą z niej korzystać. Żaden system nie działa bez użytkowników. Co zrobić, jeżeli klient B2B jest przyzwyczajony do tego, żeby do Ciebie dzwonić albo wysyłać maile zamiast złożyć zamówienie w platformie? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów.
Platforma B2B opłaca się wszystkim
Kluczem do sukcesu jest to, aby rozumieć rzeczywiste korzyści z przestawienia się na sprzedaż w systemie B2B albo przynajmniej ograniczenia tradycyjnej komunikacji telefoniczno-mailowej do niezbędnego minimum. A w następnym kroku trzeba pokazać klientowi, że zamawianie przez B2B jest nie tylko bardzo łatwe, ale też po prostu się opłaca.
Ty skorzystasz przede wszystkim na tym, że handlowcy odciążeni z konieczności nieustannego odbierania telefonów od klientów mogą lepiej zadbać o plan pozyskania nowych kontrahentów. Przy okazji nie oznacza to zaniedbania klientów już istniejących. Jeżeli ich zamówienie będzie realizowane w sposób zautomatyzowany, nie musisz tracić cennego czasu na przepisywanie ich zamówień z maila do programu magazynowego ani na odpowiadanie na wiadomości. Klient obsłuży się sam, a Ty masz wreszcie czas na to, żeby opracować strategię zwiększenia jego lojalności oraz wysłać mu jakiś upominek na rocznicę współpracy.
Ale to jeszcze nie wszystko. Korzysta przede wszystkim Twój klient. Nie musi dzwonić, nie musi przebijać się przez biuro obsługi klienta, nie musi wysyłać maili. Myślisz, że pisanie długiego maila jest dla klienta przyjemnością? On najprawdopodobniej już teraz postrzega wysyłanie wiadomości email jako nudną i żmudną konieczność. Nawet, jeżeli Twój klient obawia się, że nie będzie potrafił obsłużyć platformy B2B, wystarczy uświadomić mu, że jest to równie proste jak złożenie zamówienia w sklepie internetowym, a on przy okazji pozbędzie się konieczności wysyłania zamówień drogą mailową. W dodatku jego faktura będzie gotowa do pobrania natychmiast po wystawieniu jej w programie magazynowym dzięki integracji z systemem B2B.
Pozwól klientowi B2B zamawiać, kiedy chce
Największy problem hurtowni i firm sprzedających dla odbiorców biznesowych polega na tym, że klient powinien zostać obsłużony bez względu na porę dnia czy datę w kalendarzu. Dobra firma powinna przynajmniej szybko odpowiedzieć klientowi, który składa zapytanie wieczorem lub w weekend. Nie da się ukryć, że zazwyczaj są to zapytania związane z dostępnością towaru czy stanem limitu kupieckiego. Jak najbardziej profesjonalnie obsłużyć klienta zamawiającego wieczorami lub w weekendy, jeżeli firma otwarta jest tylko do 18, a w sobotę do 16? Pozwolić mu zamawiać przez B2B!
Po zalogowaniu do systemu B2B Twój klient może uzyskać dostęp do stanów magazynowych oraz informacji o dostępności towarów – oczywiście o ile sobie tego życzysz i dasz mu na to pozwolenie. Może sprawdzić, jakie proponujesz mu ceny na interesujące go towary – system B2B przelicza automatycznie ceny dla stałych klientów z indywidualnie ustalanymi rabatami. Mało tego, Twój klient może też łatwo zorientować się, jak duży limit kupiecki ma jeszcze do dyspozycji. A wszystko to może sprawdzić o dowolnej porze dnia lub nocy bez konieczności dzwonienia do Ciebie (lub Twoich handlowców). Wystarczy mu tylko dowolne urządzenie łączące się z Internetem, nawet zwykły telefon wyposażony w przeglądarkę www.
Daj klientowi rabat za stałe zakupy
System B2B to oszczędność pracy i czasu dla wszystkich – i dla Ciebie, i dla twojego klienta. Dlaczego zatem nie dać klientowi nagrody za zakupy w systemie? Nawet użytkownicy paczkomatów odbierali kiedyś nagrody za szybki odbiór przesyłki z maszyny. Co prawda nie dostawali rabatu, lecz frajdę wynikającą z udziału w grze (porównywali swoje wyniki z innymi użytkownikami paczkomatu), ale wniosek wynika stąd prosty – jeśli chcesz usprawnić sprzedaż, namów swojego klienta, aby Ci w tym pomógł. To wcale nie jest trudne!
Możesz dać klientowi długoterminowy (lub bezterminowy) rabat, włączyć go do programu lojalnościowego lub namawiać do korzystania z okresowych promocji. Rabat nie musi być wysoki, warto jednak zdecydowanie podkreślić, że jest on oferowany tylko Twoim najlepszym klientom, którzy mają dostęp do platformy B2B. To z pewnością zwiększy lojalność klienta, który nie będzie kupował u Twojej konkurencji, jeżeli szybciej i taniej złoży zamówienie u Ciebie.
Klient B2B lubi zamawiać online
Przy okazji warto jeszcze raz podkreślić, że z dnia na dzień coraz więcej klientów – także tych biznesowych – po prostu lubi zamawiać online! W 2015 roku penetracja Internetu w Polsce wynosiła już 76,5%, a ok. 55% internautów dokonywało zakupów online. A mówimy tu tylko o rynku konsumenckim – istnienie dobrze prosperującej firmy niepodłączonej do Internetu po prostu trudno dziś sobie wyobrazić! Co prawda zamówienia w polskich firmach wciąż składane są bardzo często drogą telefoniczną lub mailową, ale badania rynku wyraźne wskazują na to, że systemy B2B są bardzo silnym trendem zwiększającym konkurencyjność firm. Na pewno nie chcesz tego przegapić!
Szukasz większego systemu B2B? Masz niestandardowe wymagania? Chcesz zintegrować system B2B z dużym systemem ERP?
Sprawdź system Aura Business – elastyczne rozwiązanie dedykowane dla wymagających klientów.
Twoi kontrahenci chcą kupować online? Wypróbuj platformę B2B!
Testuj za darmo przez 30 dni. Zero zobowiązań.