System B2B - dla kogo? Jakie funkcje powinien posiadać?
Dla współczesnych kanałów sprzedaży – w tym kanału sprzedaży B2B – coraz większe znaczenie ma Internet. Klienci cenią sobie wygodę sprzedaży internetowej, możliwość przeglądania ofert i dokonywania zakupów w dowolnym dla nich miejscu i czasie. To, co w sprzedaży detalicznej jest zauważalnym trendem już od dawna, dla rynku B2B również zaczyna stawać się coraz częściej spotykaną normą. Dlatego też rynki elektroniczne, a w szczególności sklepy internetowe B2B cieszą się rosnącą popularnością. Jak jednak wybrać system B2B, w którym nie będzie brakowało żadnych niezbędnych funkcji? Czy każdy system jest kompatybilny z narzędziami, które obecnie wykorzystujesz w swojej firmie? Czytaj dalej!
Wartość segmentu business-to-business z roku na rok systematycznie wzrasta i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja się utrzyma. W badaniach przewijają się cztery główne trendy sprzedaży B2B:
- Profesjonalizacja w procesie sprzedaży.
- Optymalizacja struktury sprzedaży.
- Budowa oferty wartości.
- Cyfryzacja sprzedaży.
W dzisiejszym odcinku skupimy się na tym ostatnim punkcie - czyli przeniesieniu sprzedaży B2B do Internetu.
Przetestuj system B2B i sprawdź, jakie korzyści z wdrożenia może Ci przynieść
Testuj za darmo przez całe 30 dni. Bez zobowiązań i karty kredytowej.
Po co wdrażać system B2B? 8 przydatnych funkcjonalności!
Można by się zastanawiać - jak ważny system informatyczny B2B jest dla firmy, skoro do tej pory radzimy sobie za pomocą maili i telefonicznych zamówień składanych z udziałem handlowców? Otóż wdrożenie platformy sprzedażowej B2B przyczynia się do:
- budowania przewagi firmy w procesie sprzedażowym,
- automatyzacji działań pracowników,
- szybszego procesu składania zamówień B2B i ich realizacji,
- uwolnienia czasu handlowców,
- obniżenia kosztów obsługi klienta biznesowego.
Klienci, którym firmy udostępniają możliwość zamówień internetowych w sklepie B2B doceniają następujące funkcjonalności systemu B2B:
- dostęp do oferty na platformie przez całą dobę, a nie np. tylko w godzinach pracy handlowca lub otwarcia sklepu,
- mobilność - możliwość zdalnego składania zamówień w platformie B2B, bez konieczności osobistego stawiania się w hurtowni,
- nieograniczony czas wyboru i możliwość swobodnego kompletowania koszyka w wolnej chwili.
Gdzie sprawdzą się nasze systemy? Wdrożenie systemu B2B to idealne rozwiązanie dla:
- firm produkcyjnych, które sprzedają dystrybutorom swój towar,
- dystrybutorów, którzy mają zajmują się obsługą klienta biznesowego,
- hurtowników kierujących swoją ofertę do podmiotów będących częścią łańcucha dostaw.
Obecnie w zasadzie każda branża sprzedająca produkty fizyczne w kanale sprzedaży B2B może dostosować platformę B2B pod swoją działalność.
Jakie najważniejsze funkcje powinien posiadać system B2B?
Każdy sklep może mieć nieco inną specyfikę i inne potrzeby, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru systemu B2B, i do których należy dostosować sklep B2B. Jako dostawcy systemów B2B możemy jednak wyróżnić 10 najważniejszych funkcji systemu B2B, które sprawdzą się w zdecydowanej większości przypadków:
1. Głównym założeniem wdrożenia i obsługi systemu B2B jest możliwość realizowania zamówień hurtowych przez Internet. Klient może zajrzeć do oferty Twojej firmy w każdym miejscu i czasie – wszystkie istotne dla niego informacje przechowywane są online. Warto, aby proces składania zamówień B2B maksymalnie dla niego uprościć, aby był on wygodną i szybką czynnością, a nie przykrym obowiązkiem. W tym celu należy zwrócić uwagę na:
- czytelne opisy produktów,
- atrakcyjne zdjęcia,
- wygodną wyszukiwarkę produktów,
- możliwość wyboru widoku oferty produktowej,
- zaawansowane cenniki, uwzględniające ustalone rabaty,
- inteligentny koszyk produktów, zapamiętujący dodane produkty.
Jeżeli klient ma pytania o specyfikację jakiegoś towaru, nie musi kontaktować się w tej sprawie z opiekunem, bo takie dane może znaleźć pod kartoteką produktu w platformie B2B. W przypadku gdy sprzedawane artykuły mogą występować w kilku konfiguracjach - możemy przygotować konfigurator produktów, dzięki któremu klienci samodzielnie dobiorą pożądane przez nich elementy.
2. Spersonalizowany pulpit klienta - to pierwsze miejsce, które zobaczy kontrahent po zalogowaniu się do sklepu internetowego B2B. Warto zadbać o personalizację oferty, by klient mógł ujrzeć na nim indywidualnie dopasowane pod jego preferencje produkty, zwiększające szanse na zakup. Konfigurując pulpit dla klienta, można dodać w tym miejscu:
- sekcję z polecanymi produktami,
- promocje na wybrane towary,
- aktualny limit kupiecki,
- historię zamówień złożonych przez klienta i ich status.
3. Integracja programu z ERP - jest to bardzo ważne, aby system informatyczny B2B prezentował aktualną ofertę Twojego sklepu i dostępne stany magazynowe. W ramach integracji programu B2B z oprogramowaniem handlowo-magazynowym standardowo pobieramy informacje o produktach, cenach, stanach magazynowych, fakturach i płatnościach. Z systemu B2B natomiast eksportujemy historię zamówień klientów do narzędzia ERP.
4. Zapytania ofertowe i negocjacje cen - bez konieczności angażowania przedstawiciela handlowego, klient może w dogodnym dla niego momencie złożyć zapytanie ofertowe, które pracownik rozpatrzy wewnątrz systemu zarządzania sprzedażą B2B. W ten sam sposób klient może negocjować cenę składając swoją propozycję. Następnie handlowiec sprawdza, czy mieści się ona w dopuszczalnym przez firmę progu cenowym i ją akceptuje lub odrzuca.
5. Dostęp do faktur i rozliczeń - to bez wątpienia duża wygoda dla klienta, który samodzielnie w każdej chwili może zerknąć do dotychczasowych transakcji i dokumentów finansowych, które od nas otrzymał. A w przypadku wątpliwości - zawsze może skontaktować się ze swoim opiekunem.
Sprawdź funkcje systemu B2B. Przenieś swoją sprzedaż do Internetu.
Testuj za darmo przez całe 30 dni. Bez zobowiązań i karty kredytowej.
6. Zamówienia handlowców - to wsparcie dla pracowników działających w terenie. Jeśli handlowiec udał się na spotkanie do klienta i ten chce u niego złożyć zamówienie - to narzędzie pozwoli przedstawicielowi złożyć je w imieniu kontrahenta. Szybkie tworzenie oferty dla klientów biznesowych jest również przydatne w przypadku kontrahentów, którzy mimo wszystko wolą zamawiać mailowo lub telefonicznie - oszczędza to czas handlowca, który wprowadza wszystko bezpośrednio do systemu B2B.
7. Ofertowanie klienta końcowego - to ukłon w stronę kontrahentów, którym dodatkowo zależy na kontroli procesu zakupów własnych klientów. Wybierając produkty dostępne na platformie, kilkoma kliknięciami przygotują plik PDF z ofertą dla klienta końcowego, uwzględniającą narzucenie swojej marży. Kontrahent zyskuje wygodę, a my szansę na większą sprzedaż.
8. Wielowalutowość i wielojęzyczność - jeżeli wśród klientów są też partnerzy zagraniczni, to możemy im udostępnić system B2B w różnych wersjach językowych. Dzięki zaawansowanym cennikom, oferta produktowa również będzie wyświetlana w wygodnej dla nich walucie.
9. Powiadomienia mailowe - to funkcja, dzięki której o każdym istotnym z punktu zarządzania firmą B2B zdarzeniu możemy automatycznie poinformować klienta lub pracownika. Kontrahent może dostać wiadomość np. o wystawionej fakturze lub rozpatrzeniu zapytania ofertowego. Pracownik powiadomiony zostanie o pojawieniu się nowego zamówienia lub zapytania ofertowego.
10. Ogłoszenia, promocje, newsletter - nie można zapomnieć o istocie komunikacji z klientami. Choć z założenia nasze systemy zarządzania sprzedażą B2B mają działać maksymalnie samoobsługowo, co jakiś czas warto komunikować kontrahentom najważniejsze informacje, wybrane grupy klientów nagrodzić promocjami i regularnie przesyłać newsletter zainteresowanym.
Jakie korzyści daje wdrożenie platformy B2B?
- możliwość sprzedaży 24h/7 dni w tygodniu i szansa na zwiększenie zysków,
- obniżenie kosztów obsługi klienta przez zautomatyzowanie części powtarzalnych czynności,
- usprawnienie procesów biznesowych B2B, oszczędność czasu i wygoda dla pracowników oraz kontrahentów.
Polecamy również:
- Co to jest platforma B2B?
- Jak przygotować się do wdrożenia platformy B2B?
- 5 sposobów na zwiększenie sprzedaży w hurtowni B2B
Dlaczego system B2B sprawdzi się w Twojej firmie? Sprawdź zalety i wady!
Testuj za darmo przez całe 30 dni. Bez zobowiązań i karty kredytowej.