System B2B - dla kogo? Jakie funkcje powinien posiadać?

Dla współczesnych kanałów sprzedaży – w tym kanału sprzedaży B2B – coraz większe znaczenie ma Internet. Klienci cenią sobie wygodę sprzedaży internetowej, możliwość przeglądania ofert i dokonywania zakupów w dowolnym dla nich miejscu i czasie. To, co w sprzedaży detalicznej jest zauważalnym trendem już od dawna, dla rynku B2B również zaczyna stawać się coraz częściej spotykaną normą. Dlatego też rynki elektroniczne, a w szczególności sklepy internetowe B2B cieszą się rosnącą popularnością. Jak jednak wybrać system B2B, w którym nie będzie brakowało żadnych niezbędnych funkcji? Czy każdy system jest kompatybilny z narzędziami, które obecnie wykorzystujesz w swojej firmie? Czytaj dalej!

Wartość segmentu business-to-business z roku na rok systematycznie wzrasta i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja się utrzyma. W badaniach przewijają się cztery główne trendy sprzedaży B2B:

  • Profesjonalizacja w procesie sprzedaży.
  • Optymalizacja struktury sprzedaży.
  • Budowa oferty wartości.
  • Cyfryzacja sprzedaży.

W dzisiejszym odcinku skupimy się na tym ostatnim punkcie - czyli przeniesieniu sprzedaży B2B do Internetu.

Przetestuj system B2B i sprawdź, jakie korzyści z wdrożenia może Ci przynieść

Testuj za darmo przez całe 30 dni. Bez zobowiązań i karty kredytowej.

Po co wdrażać system B2B? 8 przydatnych funkcjonalności!

Można by się zastanawiać - jak ważny system informatyczny B2B jest dla firmy, skoro do tej pory radzimy sobie za pomocą maili i telefonicznych zamówień składanych z udziałem handlowców? Otóż wdrożenie platformy sprzedażowej B2B przyczynia się do:

  • budowania przewagi firmy w procesie sprzedażowym,
  • automatyzacji działań pracowników,
  • szybszego procesu składania zamówień B2B i ich realizacji,
  • uwolnienia czasu handlowców,
  • obniżenia kosztów obsługi klienta biznesowego.

Klienci, którym firmy udostępniają możliwość zamówień internetowych w sklepie B2B doceniają następujące funkcjonalności systemu B2B:

  • dostęp do oferty na platformie przez całą dobę, a nie np. tylko w godzinach pracy handlowca lub otwarcia sklepu,
  • mobilność - możliwość zdalnego składania zamówień w platformie B2B, bez konieczności osobistego stawiania się w hurtowni,
  • nieograniczony czas wyboru i możliwość swobodnego kompletowania koszyka w wolnej chwili.

Gdzie sprawdzą się nasze systemy? Wdrożenie systemu B2B to idealne rozwiązanie dla:

  • firm produkcyjnych, które sprzedają dystrybutorom swój towar,
  • dystrybutorów, którzy mają zajmują się obsługą klienta biznesowego,
  • hurtowników kierujących swoją ofertę do podmiotów będących częścią łańcucha dostaw.

Obecnie w zasadzie każda branża sprzedająca produkty fizyczne w kanale sprzedaży B2B może dostosować platformę B2B pod swoją działalność.

Jakie najważniejsze funkcje powinien posiadać system B2B?

Każdy sklep może mieć nieco inną specyfikę i inne potrzeby, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru systemu B2B, i do których należy dostosować sklep B2B. Jako dostawcy systemów B2B możemy jednak wyróżnić 10 najważniejszych funkcji systemu B2B, które sprawdzą się w zdecydowanej większości przypadków:

1. Głównym założeniem wdrożenia i obsługi systemu B2B jest możliwość realizowania zamówień hurtowych przez Internet. Klient może zajrzeć do oferty Twojej firmy w każdym miejscu i czasie – wszystkie istotne dla niego informacje przechowywane są online. Warto, aby proces składania zamówień B2B maksymalnie dla niego uprościć, aby był on wygodną i szybką czynnością, a nie przykrym obowiązkiem. W tym celu należy zwrócić uwagę na:

  • czytelne opisy produktów,
  • atrakcyjne zdjęcia,
  • wygodną wyszukiwarkę produktów,
  • możliwość wyboru widoku oferty produktowej,
  • zaawansowane cenniki, uwzględniające ustalone rabaty,
  • inteligentny koszyk produktów, zapamiętujący dodane produkty.
Zamówienia hurtowe w systemie B2B

Jeżeli klient ma pytania o specyfikację jakiegoś towaru, nie musi kontaktować się w tej sprawie z opiekunem, bo takie dane może znaleźć pod kartoteką produktu w platformie B2B. W przypadku gdy sprzedawane artykuły mogą występować w kilku konfiguracjach - możemy przygotować konfigurator produktów, dzięki któremu klienci samodzielnie dobiorą pożądane przez nich elementy.

2. Spersonalizowany pulpit klienta - to pierwsze miejsce, które zobaczy kontrahent po zalogowaniu się do sklepu internetowego B2B. Warto zadbać o personalizację oferty, by klient mógł ujrzeć na nim indywidualnie dopasowane pod jego preferencje produkty, zwiększające szanse na zakup. Konfigurując pulpit dla klienta, można dodać w tym miejscu:

  • sekcję z polecanymi produktami,
  • promocje na wybrane towary,
  • aktualny limit kupiecki,
  • historię zamówień złożonych przez klienta i ich status.

3. Integracja programu z ERP - jest to bardzo ważne, aby system informatyczny B2B prezentował aktualną ofertę Twojego sklepu i dostępne stany magazynowe. W ramach integracji programu B2B z oprogramowaniem handlowo-magazynowym standardowo pobieramy informacje o produktach, cenach, stanach magazynowych, fakturach i płatnościach. Z systemu B2B natomiast eksportujemy historię zamówień klientów do narzędzia ERP.

4. Zapytania ofertowe i negocjacje cen - bez konieczności angażowania przedstawiciela handlowego, klient może w dogodnym dla niego momencie złożyć zapytanie ofertowe, które pracownik rozpatrzy wewnątrz systemu zarządzania sprzedażą B2B. W ten sam sposób klient może negocjować cenę składając swoją propozycję. Następnie handlowiec sprawdza, czy mieści się ona w dopuszczalnym przez firmę progu cenowym i ją akceptuje lub odrzuca.

Zapytania ofertowe w systemie B2B

5. Dostęp do faktur i rozliczeń - to bez wątpienia duża wygoda dla klienta, który samodzielnie w każdej chwili może zerknąć do dotychczasowych transakcji i dokumentów finansowych, które od nas otrzymał. A w przypadku wątpliwości - zawsze może skontaktować się ze swoim opiekunem.

Sprawdź funkcje systemu B2B. Przenieś swoją sprzedaż do Internetu.

Testuj za darmo przez całe 30 dni. Bez zobowiązań i karty kredytowej.

6. Zamówienia handlowców - to wsparcie dla pracowników działających w terenie. Jeśli handlowiec udał się na spotkanie do klienta i ten chce u niego złożyć zamówienie - to narzędzie pozwoli przedstawicielowi złożyć je w imieniu kontrahenta. Szybkie tworzenie oferty dla klientów biznesowych jest również przydatne w przypadku kontrahentów, którzy mimo wszystko wolą zamawiać mailowo lub telefonicznie - oszczędza to czas handlowca, który wprowadza wszystko bezpośrednio do systemu B2B.

7. Ofertowanie klienta końcowego - to ukłon w stronę kontrahentów, którym dodatkowo zależy na kontroli procesu zakupów własnych klientów. Wybierając produkty dostępne na platformie, kilkoma kliknięciami przygotują plik PDF z ofertą dla klienta końcowego, uwzględniającą narzucenie swojej marży. Kontrahent zyskuje wygodę, a my szansę na większą sprzedaż.

8. Wielowalutowość i wielojęzyczność - jeżeli wśród klientów są też partnerzy zagraniczni, to możemy im udostępnić system B2B w różnych wersjach językowych. Dzięki zaawansowanym cennikom, oferta produktowa również będzie wyświetlana w wygodnej dla nich walucie.

Wielojęzyczność systemu B2B

9. Powiadomienia mailowe - to funkcja, dzięki której o każdym istotnym z punktu zarządzania firmą B2B zdarzeniu możemy automatycznie poinformować klienta lub pracownika. Kontrahent może dostać wiadomość np. o wystawionej fakturze lub rozpatrzeniu zapytania ofertowego. Pracownik powiadomiony zostanie o pojawieniu się nowego zamówienia lub zapytania ofertowego.

10. Ogłoszenia, promocje, newsletter - nie można zapomnieć o istocie komunikacji z klientami. Choć z założenia nasze systemy zarządzania sprzedażą B2B mają działać maksymalnie samoobsługowo, co jakiś czas warto komunikować kontrahentom najważniejsze informacje, wybrane grupy klientów nagrodzić promocjami i regularnie przesyłać newsletter zainteresowanym.

Ogłoszenia, promocje i newsletter w systemie B2B

Jakie korzyści daje wdrożenie platformy B2B?

  • możliwość sprzedaży 24h/7 dni w tygodniu i szansa na zwiększenie zysków,
  • obniżenie kosztów obsługi klienta przez zautomatyzowanie części powtarzalnych czynności,
  • usprawnienie procesów biznesowych B2B, oszczędność czasu i wygoda dla pracowników oraz kontrahentów.
Polecamy również:

Dlaczego system B2B sprawdzi się w Twojej firmie? Sprawdź zalety i wady!

Testuj za darmo przez całe 30 dni. Bez zobowiązań i karty kredytowej.

Informacje

  • O nas
  • Kontakt
  • Konsultacja online
  • Bezpieczeństwo
  • Klienci
  • Case Studies
  • Finansowanie
  • Dofinansowania
  • FAQ
  • RODO
  • Dla partnera

Na początek

Wiedza o B2B

Integracje