Platforma B2B. Czym jest, jakie ma funkcje i zalety?
Zarządzasz zespołem handlowym w przedsiębiorstwie realizującym sprzedaż skierowaną do klientów biznesowych? Poszukujesz nowego kanału do realizowania transakcji z kontrahentami B2B i chcesz, by klienci kupowali więcej? Klienci wymagają od Twojej firmy sprzedaży internetowej? A może zauważasz, że od pewnego czasu obsługa zamówień klientów w tradycyjny sposób traci na efektywności i szukasz narzędzia, które wspomaga pracę handlowców? Dowiedz się czym jest platforma B2B i w jaki sposób może rozwiązać Twoje problemy! Zapraszamy do lektury artykułu lub obejrzenia naszego vloga.
Co warto mieć na uwadze podczas wyboru platformy B2B?
Zaangażowanie w sprzedaż internetową i automatyzacja procesów zakupowych kontrahentów może budzić wiele wątpliwości i niepewności, szczególnie jeśli to całkowicie nowe obszary dla Twojego przedsiębiorstwa. Często nie wiadomo nawet jakich informacji w zasadzie szukać, żeby otrzymać odpowiedź na nurtujące nas pytania. Z tego względu przygotowaliśmy materiał, który jest zbiorem wiedzy o cyfrowym kanale sprzedaży i rozwiązaniach B2B.
Jest on skierowany przede wszystkim do firm, które trudnią się dystrybucją hurtową i chcą zapewnić lepszą obsługę klientów biznesowych dzięki sprzedaży swoich produktów w Internecie. Znajdziesz w nim odpowiedzi na następujące pytania:
- Co to jest platforma B2B i kto powinien rozważyć wdrożenie tego rozwiązania?
- Jakie są oczekiwane korzyści i co zyskuje firma po skutecznym wdrożeniu platformy B2B?
- Jakie kluczowe możliwości oferuje platforma do sprzedaży hurtowej? Co jest w stanie zaoferować dla klientów biznesowych?
- Na czym polega integracja platformy B2B z programem handlowo-magazynowym?
- Jakiego oprogramowania B2B szukać dla zespołu handlowego w firmie? W co warto zainwestować – w gotowy czy dedykowany panel B2B?
- Ile kosztuje platforma B2B i czy na pewno sprzedaż B2B online się opłaca?
Zanim przejdziemy do odpowiedzi na wszystkie te pytania, warto wyjaśnić, co rozumiemy poprzez skrót B2B. Pochodzi on z języka angielskiego (od zwrotu “business to business”) i oznacza relację pomiędzy przynajmniej dwoma podmiotami gospodarczymi. Tak więc o modelu sprzedaży B2B mówimy wtedy, kiedy zachodzi ona pomiędzy niezależnymi od siebie firmami.
Natomiast relację pomiędzy firmą a klientem indywidualnym określa się jako B2C – "business to customer". Mówi się wtedy o kanale sprzedaży B2C, gdzie klientem jest użytkownik końcowy, czyli po prostu konsument.
Co to jest platforma B2B? Przekonaj się już teraz i wypróbuj jej możliwości!
Testuj za darmo przez cały miesiąc. Bez zobowiązań i karty kredytowej.
Co to jest platforma B2B i jak wspiera klientów biznesowych w procesie zakupowym?
Platforma handlowa B2B to szczególny rodzaj sklepu internetowego – jest to bowiem platforma sprzedaży w Internecie, której przeznaczeniem jest zdalna sprzedaż produktów i obsługa klientów biznesowych przez zespół handlowy.
Mówiąc inaczej, jest to po prostu indywidualna (czyli wyłącznie Twojej firmy) platforma sprzedaży hurtowej w Internecie. Jej wdrożenie pozwala na transfer całego procesu obsługi klienta do sieci i daje możliwość składania zamówień online, przekładając się tym samym na osiąganie wyższych wyników sprzedażowych i lepszą obsługę klientów biznesowych przy niższych nakładach pracy.
Tego typu rozwiązanie IT przeznaczone jest przede wszystkim dla producentów, dystrybutorów oraz hurtowników. Jeżeli Twój zespół handlowy zajmuje się handlem hurtowym lub cyklicznym zaopatrzeniem biznesu – system B2B do sprzedaży hurtowej to rozwiązanie właśnie dla Ciebie.
Jakie funkcje powinna oferować platforma sprzedaży B2B?
Jeśli poszukujesz rozwiązania e-commerce B2B, które ma usprawnić Twoją działalność sprzedażową, to z pewnością zastanawiasz się, na jakie korzyści z korzystania platformy B2B może liczyć Twoja firma. Należą do nich:
-
Nowy kanał sprzedaży B2B, umożliwiający sprzedaż produktów i realizację zamówień B2B 24h/7 dni w tygodniu.
-
Uproszczony dostęp do oferty produktowej i możliwość samodzielnego składania zamówień B2B przez danych klientów biznesowych.
-
Prowadzenie handlu B2B bez płacenia prowizji (z którą spotykasz się przy platformach zakupowych).
-
Optymalizacja procesów zakupowych i wzrost sprzedaży.
-
Szybsza obsługa zamówień i znacznie niższe koszty obsługi klientów.
-
Odciążenie pracowników zespołu handlowego od powtarzalnych czynności procesu sprzedażowego.
-
Oszczędzony czas, który można poświęcić na budowanie relacji i pozyskiwanie nowych klientów.
-
Usprawnienie komunikacji z klientami i lepiej rozumiane potrzeby klientów biznesowych.
-
Zmniejszenie liczby pomyłek na wszystkich etapach procesu kompletacji zamówień B2B.
Jakie kluczowe możliwości oferuje platforma sprzedażowa B2B?
Platformy sprzedaży różnią się od siebie (i od obsługujących klientów indywidualnych systemów typu B2C zwanych sklepami internetowymi) oferowanymi możliwościami. Funkcje platformy B2B prostej i gotowej całkowicie różnią się od tych, które znajdziesz w rozwiązaniu dedykowanym B2B, a więc takim, które jest szyte na miarę - ale o tym za chwilę.
Jakie są zatem kluczowe funkcje i zalety, które przynosi platforma sprzedażowa B2B?
-
integracja systemu handlowego B2B z oprogramowaniem ERP, m.in. z systemami Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Subiekt GT, Symfonia Handel i wieloma innymi,
-
stały dostęp do atrakcyjnie zaprezentowanej oferty produktowej, często także indywidualnej oferty (np. z różnymi grupami produktów lub cenami dla wybranych grup klientów),
-
możliwość składania zamówień B2B i wsparcie procesów handlowych B2B o każdej porze dnia i nocy, ale także zapytań ofertowych i negocjacji cen (przez panel B2B dedykowany klientom),
-
uporządkowana baza kontrahentów wraz z kompletną historią współpracy w platformie hurtowej B2B,
-
automatyczne raporty – wszelkie raporty odzwierciedlające procesy sprzedażowe, rankingi produktów, kontrahentów, wartości koszyka, itd.
-
komunikator, który usprawnia przepływ informacji między zespołem handlowym i zachowuje wszystkie ustalenia w platformie sprzedaży,
-
ogłoszenia – funkcja dobrej platformy B2B, która pozwala w szybki sposób dotrzeć do klientów lub do pracowników z konkretnymi informacjami,
-
promocje, powiadomienia mailowe, newslettery – grupa funkcji, która przypomina Twoim klientom o ofercie, pomagając w ten sposób zwiększyć sprzedaż online.
Chcesz wypróbować platformę zakupową B2B?
Testuj za darmo przez cały miesiąc. Bez zobowiązań i karty kredytowej.
Dlaczego warto zainwestować w platformę B2B zintegrowaną z systemem ERP?
Jeżeli działasz już jakiś czas na rynku, to zapewne korzystasz z systemu ERP. Odpowiadając na potrzeby procesów biznesowych firm, platforma sprzedażowa B2B wymienia dane z tego rodzaju systemami handlowymi.
Jak to wygląda w praktyce?
Platforma sprzedażowa B2B pobiera z systemu handlowego faktury i płatności, a także informacje o produktach, wraz z cenami, stanami magazynowymi oraz polityką cenową. Integracja nie ogranicza się wyłącznie do pobierania danych. Jest dwustronna, ponieważ z oprogramowania B2B do ERP przekazywane są zamówienia.
Jakie płyną korzyści z posiadania platformy B2B zintegrowanej z ERP?
Stany magazynowe i ceny w platformie do sprzedaży hurtowej są zawsze aktualne i zgodne z rzeczywistością, ponieważ synchronizacja następuje w czasie rzeczywistym. Pracownicy Twojego zespołu handlowego nie muszą ręcznie wprowadzać zamówień do programu ERP firmy. Oszczędzasz czas i minimalizujesz ryzyko pomyłek. Jest to zatem kluczowa funkcja w automatyzacji procesu sprzedaży, pozwalająca na jeszcze sprawniejszą sprzedaż internetową i realizację zamówień przez członków zespołu handlowego.
Jeżeli nie korzystasz z systemu ERP, to nie ma się czym martwić. Możesz wprowadzić swoje produkty do platformy handlowej B2B ręcznie (jeśli jest ich niewiele) lub zaimportować z pliku.
Chcesz poznać więcej korzyści z korzystania platformy B2B zintegrowanej z ERP? O naszej integracji z programami handlowo-magazynowymi, m.in. z systemami Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Subiekt GT, Sage Symfonia ERP i wieloma innymi, przeczytasz tutaj.
Jakie rozwiązanie e-commerce B2B wybrać? Gotowe czy dedykowane?
Rynek e-commerce B2B jest bardzo zróżnicowany - istnieją rozwiązania gotowe nastawione stricte na sprzedaż B2B czy moduły B2B w sklepach B2C, ale możliwe jest również indywidualne podejście i wybór dedykowanej platformy B2B. Wielość systemów sprawia, że wybór platformy handlowej B2B z pewnością stanowi niemałe wyzwanie dla wielu współczesnych przedsiębiorstw. Uwzględniając popularność i, co najważniejsze, bogatość funkcjonalną w kontekście działalności B2B, skupimy się wyłącznie na tym podziale – rozwiązania gotowe, ograniczające się do kluczowych funkcji oraz oprogramowania dedykowane, rozwijane wraz z wizją rozwoju przedsiębiorstwa.
Wdrożenie platformy B2B prostej i gotowej jest rozsądnym rozwiązaniem dla małych a nawet średniej wielkości podmiotów, które chcą szybko rozpocząć sprzedaż internetową, nie ponosząc przy tym dużych kosztów na samym początku.
Dedykowana platforma B2B sprawdzi się z kolei w firmach obejmujących duże zespoły handlowe, które mają niestandardowe procesy biznesowe i potrzeby lub posiadają doświadczenie w systemach sprzedaży hurtowej i chcą rozszerzyć swoje możliwości.
Można też wybrać mix. Co to oznacza? Każdy nasz klient ma możliwość rozpoczęcia współpracy od wyboru platformy B2B prostej i gotowej, którą dostarczymy w zaledwie kilka dni, a następnie przejście na rozwiązanie dedykowane w późniejszym czasie.
To dobre podejście, ponieważ:
-
nie ponosisz dużych kosztów na start, a nawet jeśli uznasz, że są dużym obciążeniem na ten moment – możesz wybrać platformę handlową B2B w wersji miesięcznego abonamentu lub zakupu finansowanego leasingiem,
-
gotowa platforma pozwala na szybkie rozpoczęcie sprzedaży online – na rozwiązanie dedykowane trzeba poczekać dłużej,
-
jeżeli jeden dostawca oferuje dwa rozwiązania – proste i dedykowane – masz pewność, że wybierając gotowe będziesz mógł bezpiecznie przejść na dedykowaną platformę B2B bez zakłócania pracy systemu,
-
unikniesz kosztu zmiany dostawcy – jeżeli dostawca oferuje tylko platformę dedykowaną firmom sektora MŚP, to w przyszłości może okazać się ono niewystarczające, a koszt zmiany dostawcy może okazać się spory.
Kliknij tutaj i dowiedz się więcej o rozwiązaniu dedykowanym.
Platforma handlowa B2B – lepszy zakup czy wynajem?
Wyjaśnijmy teraz różnice w zakupie i wynajmie. Platformę hurtową B2B możesz kupić, zainstalować samodzielnie na swoim serwerze (lub poprosić o to dostawcę) i zająć się opieką nad nią (jeżeli masz potrzebne do tego kompetencje). Możesz też wybrać opcję abonamentu i cały ciężar odpowiedzialności za oprogramowanie (w tym integrację platformy B2B z ERP) zostawić po stronie dostawcy.
Podsumowanie
Wybór platformy dedykowanej firmom, które dążą do rozwoju sprzedaży B2B online to zawsze duże wyzwanie dla osób zarządzających przedsiębiorstwem. Istotna jest świadomość tego, jakie procesy mogą być przez taką platformę wspierane oraz jakie korzyści przyniesie ona kontrahentom oraz pracownikom zespołu handlowego. Mamy nadzieję, że nasz materiał dostarczył Ci niezbędnej wiedzy i wiesz już, w którym kierunku warto zmierzać.
Jeżeli chcesz porozmawiać o sprzedaży hurtowej w Internecie, możliwościach platformy lub masz inne pytania odnośnie systemów B2B – napisz lub zadzwoń do nas, chętnie pomożemy. A jeżeli chcesz zobaczyć kolejne materiały dotyczące oprogramowania B2B, systemów CRM i rozwiązań do zarządzania usługami koniecznie subskrybuj nasz kanał i regularnie odwiedzaj nasze blogi.
Przeczytaj też:
- System Automico B2B – prezentacja możliwości
- Jakie wyzwania przy wdrożeniu platformy B2B należy mieć na uwadze?
- 5 sposobów na zwiększenie sprzedaży w hurtowni B2B
Chcesz zwiększyć sprzedaż online? Sprawdź funkcje dobrej platformy B2B!
Testuj za darmo przez cały miesiąc. Bez zobowiązań i karty kredytowej.