Dlaczego system B2B powinien być zintegrowany z Twoim ERP?

Dlaczego system B2B powinien być zintegrowany z Twoim ERP?

Oprogramowanie B2B dla ERP jest narzędziem wykorzystywanym przez firmy by usprawnić i przyspieszyć komunikację między kontrahentem lub partnerem a przedsiębiorstwem. Celem portalu jest dostarczenie użytkownikom kluczowych informacji na temat produktów – dostępności, ceny, stanu magazynowego czy statusu zamówienia. Cały proces jest w pełni zautomatyzowany, więc pracownik nie musi pośredniczyć w pełnym cyklu.



Integracja systemu ERP z B2B pozwoli na szybkie i skuteczne przeniesienie danych dotyczących kontrahentów, stanów magazynowych, produktów czy rozliczeń. System zasilany jest stale aktualizowanymi danymi z systemu ERP, więc każda zmiana dotycząca stanów magazynowych lub polityki cenowej będzie widoczna w B2B po synchronizacji.

Platforma B2B posiada wbudowany automatyczny mechanizm eksportu zamówienia do systemu zewnętrznego, co pozwala na przepływ informacji również w drugą stronę. Ten proces odbywa się bez udziału użytkowników i w znacznym stopniu wpływa na oszczędność czasu.


Co zagwarantuje Ci integracja B2B dla ERP:

  • Podgląd faktur wystawionych w ERP,
  • Podgląd stanów magazynowych,
  • Podgląd rozliczeń z kontrahentami,
  • Podgląd indywidualnych cen i rabatów kontrahenta nadanych w systemie ERP,
  • Eksport zamówień do systemu ERP,
  • Automatyczny import kontrahentów,
  • Automatyczny import towarów i usług,
  • Eksport nowych kontrahentów do programu handlowego wraz z pierwszym zamówieniem,
  • Raporty sprzedażowe.


Integracja B2B dla ERP w praktyce


  1. Baza klientów
  2. Z systemu ERP pobierane są podstawowe dane o kliencie. Spośród nich wyróżnić można: nazwę firmy, NIP, adresy, a także informacje o zasadach współpracy (polityka rabatowa, forma płatności, poziom cenowy do którego klient jest przypisany). Dodanie nowego kontrahenta w systemie ERP skutkuje automatycznym przekazaniem go do systemu B2B w czasie rzeczywistym.

    W przypadku dodania nowego kontrahenta w platformie B2B nowy kontakt nie jest synchronizowany z systemem ERP. Dlaczego? W takim oprogramowaniu często dodajemy całe bazy potencjalnych klientów, z którymi być może nigdy nie dojdzie do transakcji. Jeżeli dodany wcześniej do bazy platformy B2B klient złoży w niej zamówienie to zarówno klient, jak i nowe zamówienie zostaną przesłane do systemu ERP. Taki schemat działania synchronizacji pozwoli zachować porządek w bazie kontrahentów.



  3. Wgląd do faktur oraz płatności
  4. Dzięki integracji platformy B2B z systemem ERP pracownik zyska dostęp do wszystkich faktur oraz rozliczeń swoich klientów. W łatwy sposób zweryfikuje, którzy z jego klientów mają opóźnienia w płatnościach.


  5. Podgląd produktów i stanów magazynowych
  6. Ważną częścią systemu jest składanie zamówień również przez przedstawiciela handlowego.

    Dzięki integracji systemu ERP z platformą B2B handlowiec ma aktualną wiedzę na temat oferowanych produktów. W każdej chwili może sprawdzić stany magazynowe produktów i ceny dla wybranego kontrahenta.

    Tworząc ofertę czy zamówienie system podpowie ceny, w których powinna być zrealizowana sprzedaż, uwzględniając poziom cenowy i ewentualny rabat przypisany do klienta. To sprawia, że handlowiec zaoszczędza mnóstwo cennego czasu.


  7. Eksport zamówień do systemu ERP
  8. Integracja B2B dla ERP to także wsparcie dla procesu obsługi zamówień. Złożone przez kontrahenta zamówienie w systemie B2B jest automatycznie eksportowane do systemu ERP.

    Jeżeli Twoja dotychczasowa praca składała się z telefonicznego czy mailowego notowania zamówienia to teraz można zrobić to dużo prościej. Dział obsługi zamówień nie musi czekać, aż przedstawiciel zanotuje i wprowadzi wszystkie informacje do systemu. Korzystając z integracji między programami, zamówienie od razu trafia do ERP. Dział obsługi zamówień może w czasie rzeczywistym przygotować zamówienie do wysyłki. Skraca to niewątpliwie czas realizacji zamówienia, ale też pozwala uniknąć pomyłek przy przepisywaniu zamówień.


  9. Raportowanie sprzedaży
  10. Z każdej informacji w systemie możesz stworzyć i skonfigurować dowolny raport przedstawiający np. wyniki sprzedażowe, najczęściej kupowane produkty czy niezapłacone faktury. (Więcej o raportowaniu dowiesz się klikając w ten link.



Jak wygląda proces standardowej integracji?

Integracja działa w czasie rzeczywistym. Nowe dane, przyrostowo przechodzą z systemu ERP do systemu B2B. Nowy kontrahent dodany w systemie ERP, nowa faktura czy nowy produkt synchronizują się automatycznie i pojawiają w systemie B2B.

Działa to także w drugą stronę – nowe zamówienie dodane w systemie B2B zostaje przekazane w czasie rzeczywistym do systemu ERP.

W przypadku, gdy wprowadzisz zmiany np. edycja opisu produktu czy edycja wystawionej wcześniej faktury w ERP, zostaną one pobrane do systemu B2B w trakcie np. synchronizacji nocnej albo o ustalonej godzinie.


Chcesz przeczytać więcej na temat platform B2B? Sprawdź inne nasze wpisy - poruszaliśmy, między innymi, następujące tematy: