System B2B - dla kogo? Jakie funkcje powinien posiadać?

System B2B - dla kogo? Jakie funkcje powinien posiadać?

Współczesna sprzedaż coraz bardziej przenosi się do Internetu. Klienci cenią sobie wygodę, możliwość przeglądania ofert i dokonywania zakupów w dowolnym dla nich miejscu i czasie. To, co przy sprzedaży detalicznej jest zauważalnym trendem już od dawna, dla rynku B2B również zaczyna stawać się coraz częściej spotykaną normą. Dlatego też systemy B2B cieszą się rosnącą popularnością.

Wartość segmentu B2B z roku na rok systematycznie wzrasta i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja się utrzyma.

W badaniach przewijają się cztery główne trendy w sprzedaży B2B:

  • Profesjonalizacja w procesie sprzedaży.
  • Optymalizacja struktury sprzedaży.
  • Budowa oferty wartości.
  • Cyfryzacja sprzedaży.

W dzisiejszym odcinku skupimy się na tym ostatnim punkcie - czyli przeniesieniu sprzedaży B2B do Internetu.


Po co wdrażać system B2B?

Można by się zastanawiać - po co nam taki system, skoro do tej pory radzimy sobie za pomocą maili i telefonicznych zamówień składanych za pośrednictwem handlowców?

Otóż wdrożenie platformy sprzedażowej przyczynia się do:

  • budowania przewagi firmy w procesie sprzedażowym,
  • automatyzacji działań pracowników,
  • szybszej realizacji zamówień,
  • uwolnienia czasu handlowców,
  • obniżenia kosztów obsługi klienta.

Klienci, którym firmy udostępniają możliwość zamówień internetowych doceniają przede wszystkim:

  • dostępność do oferty przez całą dobę, a nie np. tylko w godzinach pracy handlowca lub otwarcia sklepu,
  • mobilność - możliwość zdalnego składania zamówień, bez konieczności osobistego stawiania się w hurtowni,
  • nieograniczony czas wyboru i możliwość swobodnego kompletowania koszyka w wolnej chwili.


Gdzie sprawdzi się platforma B2B?

Platforma sprzedażowa to idealne rozwiązanie dla:

  • firm produkcyjnych, które sprzedają dystrybutorom swój towar,
  • dystrybutorów, którzy mają odbiorców biznesowych,
  • hurtowników kierujących swoją ofertę do podmiotów będących częścią łańcucha dostaw.

Obecnie w zasadzie każda branża sprzedająca produkty fizyczne może dostosować taką platformę B2B pod swoją działalność.


Jakie funkcje powinien posiadać system B2B?

Każdy sklep może mieć nieco inną specyfikę i inne potrzeby, do których należy dostosować platformę sprzedażową. Możemy jednak wyróżnić 10 najważniejszych funkcji systemu B2B, które sprawdzą się w zdecydowanej większości przypadków:

1. Głównym założeniem systemu e-commerce jest możliwość składania zamówień hurtowych w trybie online. Klient może zajrzeć do oferty Twojej firmy w każdym miejscu i czasie. Warto, aby proces zamówienia maksymalnie dla niego uprościć, aby był on wygodną i szybką czynnością, a nie przykrym obowiązkiem. W tym celu należy zwrócić uwagę na:

  • czytelne opisy produktów,
  • atrakcyjne zdjęcia,
  • wygodną wyszukiwarkę produktów,
  • możliwość wyboru widoku oferty produktowej,
  • inteligentny koszyk produktów, zapamiętujący dodane produkty.



Jeżeli klient ma pytania o specyfikację jakiegoś towaru, nie musi kontaktować się w tej sprawie z opiekunem, bo takie dane może znaleźć pod kartoteką produktu. W przypadku gdy sprzedawane artykuły mogą występować w kilku konfiguracjach - możemy przygotować konfigurator produktów, dzięki któremu klienci samodzielnie dobiorą pożądane przez nich elementy.

2. Spersonalizowany pulpit klienta - to pierwsze miejsce, które zobaczy kontrahent po zalogowaniu się do platformy. Powinien ujrzeć indywidualnie dopasowane pod jego preferencje produkty, zwiększające szanse na zakup. Konfigurując pulpit dla klienta, można dodać w tym miejscu:

  • sekcję z polecanymi produktami,
  • promocje na wybrane towary,
  • aktualny limit kupiecki,
  • status jego złożonych zamówień.

3. Integracja z programem handlowym - jest to bardzo ważne, aby platforma sprzedażowa prezentowała aktualną ofertę Twojego sklepu i dostępne stany magazynowe. Standardowo pobieramy informacje o produktach, cenach, stanach magazynowych, fakturach i płatnościach. Z systemu B2B natomiast eksportujemy zamówienia klientów do programu ERP.

4. Zapytania ofertowe i negocjacje cen - bez konieczności angażowania przedstawiciela handlowego, klient może w dogodnym dla niego momencie złożyć zapytanie ofertowe, które pracownik rozpatrzy wewnątrz systemu B2B. W ten sam sposób klient może negocjować cenę składając swoją propozycję. Następnie handlowiec sprawdza, czy mieści się ona w dopuszczalnym przez firmę progu cenowym i akceptuje ją lub odrzuca.



5. Dostęp do faktur i rozliczeń - to bez wątpienia duża wygoda dla klienta, który samodzielnie w każdej chwili może zerknąć do dotychczasowych transakcji i dokumentów finansowych, które od nas otrzymał. A w przypadku wątpliwości - zawsze może skontaktować się ze swoim opiekunem.

6. Zamówienia handlowców - to wsparcie dla pracowników działających w terenie. Jeśli handlowiec udał się na spotkanie do klienta i ten chce u niego złożyć zamówienie - to narzędzie pozwoli przedstawicielowi złożyć je w imieniu kontrahenta. Jest to też przydatna funkcja w przypadku klientów, którzy mimo wszystko wolą zamawiać mailowo lub telefonicznie - oszczędza to czas handlowca, który wprowadza wszystko bezpośrednio do systemu.

7. Ofertowanie klienta końcowego - to ukłon w stronę kontrahentów, którzy dodatkowo mogą złożyć ofertę własnym klientom. Wybierając produkty dostępne na platformie, kilkoma kliknięciami przygotują PDFa z narzuceniem swojej marży. Kontrahent zyskuje wygodę, a my szansę na większą sprzedaż.

8. Wielowalutowość i wielojęzyczność - jeżeli wśród klientów są też partnerzy zagraniczni, to możemy im udostępnić platformę w różnych wersjach językowych. Oferta produktowa wyświetlana zaś będzie w wygodnej dla nich walucie.



9. Powiadomienia mailowe - to funkcja, dzięki której o każdym istotnym zdarzeniu możemy automatycznie poinformować klienta lub pracownika. Kontrahent może dostać wiadomość np. o wystawionej fakturze lub rozpatrzeniu zapytania ofertowego. Pracownik powiadomiony zostanie o pojawieniu się nowego zamówienia lub zapytania ofertowego.

10. Ogłoszenia, promocje, newsletter - nie można zapomnieć o istocie komunikacji z klientami. Choć z założenia platforma ma działać maksymalnie samoobsługowo, co jakiś czas warto komunikować kontrahentom najważniejsze informacje, wybrane grupy klientów nagrodzić promocjami i regularnie przesyłać newsletter zainteresowanym.


Jakie korzyści daje wdrożenie platformy B2B?

  • możliwość sprzedaży 24h/7 dni w tygodniu i szansa na zwiększenie zysków,
  • obniżenie kosztów obsługi klienta przez zautomatyzowanie części powtarzalnych czynności,
  • oszczędność czasu i wygoda dla pracowników oraz kontrahentów.



Chcesz przeczytać więcej na temat platform B2B? Sprawdź inne nasze wpisy - poruszaliśmy, między innymi, następujące tematy: